De slimste voeding voor je brein

Een combinatie van de juiste voeding, supplementen en leefstijl houdt je fysiek en mentaal sterk. Vooral dat laatste, een vitaal brein, wordt steeds meer onderzocht en de invloed van voeding wordt steeds vaker bevestigd. Het is mogelijk om je hersenen vitaal en krachtig te houden door middel van de juiste voeding.

De Doetinchem Cohort Studie onderzocht de relatie tussen voeding en de veroudering van het brein en wat blijkt? Een juist dieet kan je brein beschermen. Als dat geen food for thought is!

Jonger brein

Vooral mensen boven de 45 kunnen door het volgen van de juiste voedingsrichtlijnen mentale achteruitgang op oudere leeftijd voorkomen. De juiste voeding zorgt ervoor dat het brein 7% minder snel achteruitgaat. De studie wees uit dat je je je brein ook jonger kunt eten. Iemand die 65 jaar is, maar heel goed en gezond eet, kan een brein hebben met het cognitieve vermogen van iemand van 63.

Voedingsrichtlijnen voor je brein

Wat is de juiste voeding voor je brein? De onderzoekers meldden het volgende:

  • Eet voldoende groente en fruit, deze bevatten antioxidanten en die beschermen tegen veroudering. Ook koffie, groene thee en pure chocola bevatten antioxidanten.

  • Eet voldoende vezels, deze verzorgen de darmflora en zorgen voor minder pieken in de bloedsuikerspiegel.

  • Eet onverzadigde vetten zoals noten (walnoten, cashewnoten, paranoten en amandelen) en vette wilde vis, zoals haring, makreel, zalm en sardientjes voor de omega 3-vetzuren.

  • Doet rustig aan met verzadigde vetten en zout.

  • Beperk de inname van suiker. Een suikerrijk dieet beĆÆnvloedt de samenstelling van de darmbacteriĆ«n negatief, waardoor er geheugenproblemen en mentale achteruitgang kan ontstaan.

Mensen die de richtlijnen van de Gezondheidsraad, de WHO of het mediterrane dieet volgen zitten volgens de onderzoekers goed.

Slimme suppletie

Als aanvulling op voeding kunnen ook supplementen de hersenfunctie ondersteunen.

Naast voeding is het belangrijk je brein te blijven gebruiken en ook goede slaap (minimaal 7 uur per nacht) blijkt essentieel te zijn. Er is dus genoeg wat je kunt doen om je hersenen vitaal en krachtig te houden, waarbij de nadruk ligt op het hebben van gezonde gewoontes over de jaren en zo min mogelijk schadelijke invloeden.

Doetinchem Cohort Studie